Souhlasíte s používáním analytických cookies a podobných souborů?
Jsou to malé textové soubory, které nám pomáhají sledovat zejména návštěvnost webové stránky. Více informací naleznete v sekci Osobní údaje - odkaz v zápatí stránky
zevšeobecnění či přecenění
Příjemce mediálního sdělení či osoba, které je sdělení určeno.
-nastolování agendy
Média určují, o čem se ve společnosti mluví.
- přizpůsobení
Schopnost společnosti přizpůsobit se jednotlivým médiím (např. vysílacímu času). Politici musí přistoupit na mediální logiku, přizpůsobit své jednání mediálnímu systému.
- update
Oživení, zpřítomnění, uvedení do nových souvislostí, doplnění nových informací.
Přesný postup řešení problému.
Musí být:srozumitelný, univerzální, konečný s jasným postupem a výsledek.
Musí být jasné, co následuje po jednotlivých krocích.
- slučování
Sloučení mediálních a nemediálních aktivit, například poslech rádia zároveň řízení auta, poslech hudby a tancování apod.
Bezejmenný či nejmenovaný, v praxi je to neznámý tvůrce díla.
Situace, kdy se člověk stále vrací ke svému původnímu argumentu, sám nedisponuje žádnými důkazy a předkládá nepodložená tvrzení.
Argument, kterým se diskutující snaží vyvrátit oponentovo tvrzení poukazováním na jeho názory či jednání, případně i na jeho skutečné či domnělé nedostatky.
Situace, kdy se člověk odvolává na neznámého experta a to dokazuje pravdivost jeho argumentu (podobný Apelu na autoritu, s rozdílem, že Apel na autoritu uvádí konkrétní autoritu).
Situace, kdy mluvčí odmítá akceptovat hypotézu za možnou, na základě nepříznivé situace, které by byla příčinou.
Situace, kdy se mluvčí snaží uměle získat publikum na svoji stranu prostřednictvím nesouvisejících lichotek.
Situace, kdy mluvčí prezentuje názor mnoha jako pravdu.
Situace, kdy mluvčí prezentuje svůj názor namísto argumentu, případně prezentuje doloženou lež jako pravdu na základě toho, že se jedná" o jeho názor.
Situace, kdy mluvčí prezentuje oponentovo tvrzení za nepravdivé, na základě přesvědčení mluvčího o neuvěřitelnosti tohoto tvrzení
(jeho jinou verzí je tzv. Pálení čarodějnic)
Situace, kdy mluvčí prezentuje tvrzení za pravdivé, protože ho nikdo nevyvrátil, nebo za nepravdivé, protože ho nikdo nepotvrdil.
Situace, kdy mluvčí posuzuje správnost jednání na základě společenské přijatelnosti (normálnosti) tohoto chování.
Situace, kdy mluvčí uměle zvyšuje hodnotu určité věci nebo určitého chování na základě její novosti nebo modernosti.
Situace, kdy mluvčí obhajuje nějakou věc nebo chování na základě jeho jejich dosavadního užívání.
Situace, kdy mluvčí soudí určitou věc nebo určité chování na základě toho, kolik se okolo nich pohybuje peněz
Hodně peněz => lepší = Apel na bohatství, nebo málo peněz = > lepší = Apel na chudobu.
Situace, kdy mluvčí nepředkládá svůj vlastní argument, ale snaží se zesměšnit tvrzení oponenta.
Situace, kdy mluvčí předkládá pravděpodobnou budoucnost za jistou.
Situace, kdy mluvčí posuzuje správnost určité věci nebo chování podle toho zda je nebo není přirozené.
Situace, kdy se mluvčí snaží získat podporu pro své tvrzení tím, že vyvolává v publiku pocit viny nebo soucitu.
Situace, kdy mluvčí tvrdí, že cokoli děsivé je automaticky špatné.
Mluvčí se muže snažit vyvolat v publiku strach z alternativy, aby získal podporu pro své tvrzení.
Situace, kdy mluvčí vyvrací oponentovo tvrzení tím, že je oponent příliš mladý nebo starý.
Situace, kdy se mluvčí snaží vyvrátit tvrzení oponenta, na základě společenské zášti proti předmětu oponentova tvrzení.
Situace, kdy mluvčí tvrdí, že oponent, který nemá se situací žádnou zkušenost, nemá právo o ní mluvit.
Situace, kdy mluvčí předpokládá, že vlastnost celku lze aplikovat na jedince.
Situace kdy mluvčí předpokládá, že vlastnost jedince, lze aplikovat na celek.
Situace, kdy mluvčí uvádí že, korelace (situace kdy jeden jev souvisí s druhým způsobem, který není náhodný) dvou různých jevů znamená kauzalitu (jeden jev zapříčiňuje nebo významně ovlivňuje druhý jev).
Faul, kdy mluvčí úmyslně odmítá důkazy vyplývající ze systematického výzkumu či testů nebo logiky věci na základě osobních zkušeností či historek z první ruky.
Použití zejména v osobních rozporech, v politických debatách se vyskytuje minimálně.
Irelevantní argument, používaný v debatách, mluvčí chybně využívá svobody slova k obhájení svých postojů, nebo k diskreditaci postojů oponenta.
Situace, kdy mluvčí odmítá dokázat své tvrzení, místo toho nutí svého oponenta, aby tvrzení vyvrátil.
Situace, kdy se mluvčí snaží omluvit jednu špatnost jinou špatností (často omluvení jedné věci tím, že měla napravit jinou špatnou věc).
Situace, kdy se mluvčí snaží zmást nebo odvést oponentovu pozornost od tématu tak, že do diskuze přinese nesouvisející tvrzení, které zahltí diskuzi novými informacemi, které ale nesouvisejí s debatou (jeho jinou verzí je Obvinění redundancí).
Situace, kdy mluvčí uvádí pouze 2 protichůdná (často extrémní) řešení a alternativy úmyslně zamlčuje (jeho druhem je puntičkářův faul).
Situace, kdy mluvčí prezentuje oponentovo tvrzení za nepravdivé, protože se dopustil argumentačního faulu.
Situace kdy mluvčí tvrdí, že předešlé výsledky ovlivňují pravděpodobnost budoucích výsledků.
Situace, kdy mluvčí zaujímá postoj, že jedna událost způsobila druhou a ignoruje, že by obě události mohly být způsobeny třetí stranou
(může být variace post hoc nebo Cum hoc).
Situace, kdy mluvčí tvoří závěr na základě logické premisy, která vychází z tohoto záběru.
Situace, kdy mluvčí vytváří asociaci argumentu oponenta s argumentem 3. strany.
Situace, kdy se mluvčí snaží dokázat nebo vyvrátit tvrzení důkazem, který sám nemůže být dokázán ani vyvrácen.
Situace, kdy mluvčí uvádí takové důkazy svého závěru, které i kdyby byly pravdivé, tak z nich závěr nemůže vyplynout.
Situace, kdy mluvčí aplikuje obecné pravidlo (ať už platné či neplatné) příliš široce na výjimečný případ.
Situace, kdy mluvčí popírá, že by mohl existovat nějaký důsledek pokud neexistuje jedna konkrétní příčina.
Situace, kdy mluvčí uvádí, že následnost dvou jevů značí, že jeden byl příčinou druhého.
Situace, kdy mluvčí záměrně vybírá z komplexního tématu pouze aspekty, které podporují nebo nevyvracejí jeho argumenty
Situace, kdy se mluvčí snaží vzbudit nedůvěru v oponentovo řešení tím, že aplikace oponentova řešení způsoby řetězovou reakci negativních jevů.
Situace, kdy mluvčí vytváří zkreslený argument svého oponenta a sám proti ní pak argumentuje.
Situace, kdy mluvčí záměrně podkládá otázka, tak, aby omezil odpovědi druhé strany na ty, které chce slyšet.
Situace, kdy mluvčí vyvozuje ze dvou věcí stejný závěr na základě sdílené vlastnosti obou vlastností.
Situace, kdy mluvčí vyvozuje závěr na někoho nebo na něco, jen podle aspektů, které jsou výrazné nebo ve středu pozornosti.
Situace, kdy mluvčí tvrdí, že oponentova tvrzení je neplatné protože on sám se jím neřídí.
Situace, kdy mluvčí vytváří závěr bez dostatečného zvážení všech podstatných a snadno dostupných informací.
Situace, kdy mluvčí tvrdí, že oponentovo tvrzení je nepravdivé, protože oponent má osobní zájem na tom aby byl pravdivý.
Situace, kdy se mluvčí zabývá původem, nebo historií objektu namísto toho, aby se zabýval jeho obsahem nebo významem.
Situace, kdy mluvčí uvádí dva argumenty, které si vzájemně odporují.
Situace, kdy mluvčí předpokládá, že závěr musí být nalezen v kompromisu mezi dvěma tvrzeními.
Situace, kdy mluvčí vylučuje někoho nebo něco z určité množiny na základě jeho vlastní definice dané množiny.
Situace, kdy mluvčí generalizuje na základě vzorku populace, která nemůže být pro své postoje brán jako reprezentativní.
Situace, kdy mluvčí popisuje ojedinělou skutečnost tak, aby působila jako běžná nebo obvyklá.
Situace, kdy mluvčí odvozuje pravdivost argumentu od své pevné víry v jeho pravdivost.
Situace, kdy mluvčí tvoří obecný závěr z příliš malého nebo zanedbatelného vzorku.
Původce díla (žurnalistického, literárního, uměleckého, vědeckého)
Práva, která chrání autorova díla před nepovoleným užíváním, zároveň jsou ale benevolentní natolik, že umožňují stahování pro osobní potřebu.
Kolektiv nezávislých občanských novinářů, kteří se zaměřují na investigativu z otevřených zdrojů.
Masový sdělovací prostředek, jehož základními znaky jsou velké titulky, výrazné fotografie a velmi emotivní podání jednotlivých článků.
Snaží se dlouhodobě oslovit co největší okruh lidí
Kontrola a omezování sdělování informací v médiích prováděna státem.
Přesvědčovací technika využívaná internetovými weby, která má za cíl vás donutit kliknout na článek, čímž se zvýší příjem z reklamy.
Osoba, která proniká do počítačových systémů s úmyslem škodit.
Souhrn představ, nároků a očekávání spojený s fungování médií -
teorie:
- autoritářská
- libertariánská
- sociální odpovědnosti
- sovětská
Formalizovaný způsob vedení sporu, díky němuž subjekty diskutují, velmi často bývá cílem dosažení výsledku.
Pravda a lež v online světě.
Odhalení a vyvrácení (dez)informací, nepravdivých tvrzení, nebo falešných mýtů
Doslovný význam, který znak nebo slovo přináší.
Nepravdivá informace šířená záměrně za účelem poškodit adresáta.
Zjistěte více
Záznamy o činnosti uživatele ve virtuální sféře.
Zdravé a vědomé používání moderních technologií tak, aby nám byly nápomocné.
Zjistěte více
Dobově a společensky podmíněné konvence spoluurčující průběh tvorby mediálního sdělení.
Cílené sledování negativních zpráv.
Kognitivní zkreslení, kdy lidé s nižšími schopnostmi či kompetencemi mají tendence jejich výkon nadhodnocovat a přeceňují své schopnosti.
Zjistěte více
- komnata ozvěn
Situace, kdy se skupina osob utvrzuje ve svých názorech a odlišné názory jsou zeslabovány či přímo vylučovány.
Situace, kdy i malé věci/rozhodnutí mají vliv na velké věci kolem.
Vyproštění se od vlivu druhé osoby, získání svobody, společenské nezávislosti a rovných práv.
- rozšíření
V jakém rozsahu a do jaké míry média pronikají a ovlivňují různé pohledy lidského života a společnosti.
- fear of missing out
Neboli strach z toho, že člověku utíká příležitost, které ale využívá někdo jiný.
-mlžení
Situace, kdy záměrné zastíráme skutečnost.
Prověřování faktického tvrzení za účelem ověřit jeho pravdivost a správnost.
Žánr žurnalistiky, který záměrně šíří dezinformace a hoaxy za účelem ovlivnit a zmanipulovat příjemce.
Definuje poznanou a ověřenou skutečnost, výsledek či událost.
Pojem z oblasti státovědy, jehož prostřednictvím mohou být kategorizovány zaniklé i existující státy.
Zjistěte více
Povaha výkonu vlády, způsob ustavení nejvyššího orgánu státu a vztahy mezi nimi.
Zjistěte více
-rámcování
Způsob, jakým pracujeme se zprávou, jakou ji dáváme formu, jaké fotografie k ní použijeme nebo jaký aspekt sdělení zdůrazníme.
Schopnost využívat čtení a psaní v každodenním životě.
Výběr toho, o čem se bude v médiích psát a mluvit.
Manipulace volebních obvodů, díky tomu lze zkreslit volební výsledky
Každý komunikativně jednající vznáší podle Habermase
čtyři požadavky platnosti:
-požadavek pravdivosti
-svéprávnosti
-věrohodnosti
-dorozumění
Smlouvání ohledně podmínek, cen a distribuce obsahu mezi médii a jejich zpravodajskými partnery.
Emotivně vyznívající titulek, který má za úkol donutit čtenáře kliknout pod vlivem negativní emoce.
Síť neformálních interakcí mezi větší skupinou lidí která má nějaký zájem.
Nevyžádaná klamavá zpráva formulovaná tak, aby způsobila další bezmyšlenkovité šíření.
Způsob formulování textu, často v sobě obsahuje odkazy.
Rovněž odkazuje na jiný texty či platformy.
Propracovaná soustava názorů nebo domněnek díky kterým jsou formovány politické strany.
Zjistěte více
Jedinec, který veřejně vystupuje a svými postoji či názory ovlivňuje další lidi.
Obor, který obecně zahrnuje technologie, systémy, aktivity a procesy, které umožňují vznik, elektronické zobrazování, zpracování, skladování a přenos informací a dat.
spojení slov information a entertainment, což v překladu znamená podávání informací zábavnou formou.
Sjednocení a začlenění věcí/částí dohromady, aby vznikl jednotný celek.
Souhrn vědomostí, dovedností každého jedince ve společnosti.
Soustředění se na pouze na pozitivní část z celku, čímž vzniká chybné kladné přesvědčení
Chyby v různých myšlenkových procesech a tzv. mentální zkratky, na jejichž základě bývá vyvozován chybný závěr o různých informacích, které mozek zpracovává.
Snaha nabízet sdělení, která se líbí širokému publiku.
Souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj.
Prostředí, která slouží ke komunikačnímu sdělení, zprostředkovává přenos sdělení od komunikátora k adresátovi.
Sociálně-psychologický pojem, který definuje situaci, kdy si člověk pamatuje spíše ty informace a vzpomínky, které podporují jeho vlastní názor.
Rozšířený druhotný nebo implikovaný význam znaku, obrazu, textu.
Schopnost nepodléhat prvnímu dojmu, obecnému mínění nebo naléhavosti nějakého sdělení, zaujmout odstup či připustit odlišný pohled.
Soubor vybraných a tvůrčích lidských činností, např. hudba, literatura, divadlo, maliřství, náboženství.
Proud, při němž intenzivní příjem hlavního proudu vede k názorovému zestejňování lidí z různých sociálních skupin, což v praxi znamená, že média diváka postupně mění.
pravdivé informace které byly rozšířeny s cílem někoho poškodit.
Vytváření abstraktní reality (dobré i špatné) na principu vlastních myšlenek.
Snaha okolních lidí změnit názor druhé strany za pomocí určitých technik k dosažení vlastních cílů.
Zjistěte více
Název pro hromadné sdělovací prostředky určené pro různorodou skupinu mediálních technologií, které prostřednictvím masové komunikace zasáhnou velký počet příjemců.
Zjistěte více
Sdělovací prostředky umožňující přenesení sdělení.
Pojem sdružuje základní schopnosti
– vyhledávání informací
- vyhledávání obsahů
- porozumění všech jejich významů
- schopnosti sdělení analyzovat a porovnávat s
dosavadními zkušenostmi
- schopnost kriticky hodnotit
Zjistěte více
Instituce prostřednictvím nichž se šíří mediální obsah.
Zjistěte více
Veškeré informace, zprávy, materiály, které se šíří prostřednictvím médií.
Zjistěte více
Vědní obor zabývající se médii, jejich obsahem, historií, smyslem a účincích.
Proces, kterým si student osvojuje znalost mediální gramotnosti
Zjistěte více
Šíření nepravdivé informace bez vědomí poškození adresáta.
Proces, kdy účelně poškodíme adresáta úmyslným klamáním, šíření nepravd.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
- NFNZ
Jehož cíl je zajistit četnost/pluralitu a svobodu českých médií.
Vyjádření / neboli jedinečný postoj specifické osoby na danou věc / situaci.
Revoluce ve způsobu vydávání novin, ke které došlo na přelomu 19. a 20. století v Evropě a USA.
Soubor norem, jimiž se má řídit novinář v daném období a sociálním kontextu.
Zjistěte více
Neověřená či nepravdivá informace, která je podaná senzačním nebo skandálním způsobem.
Typ informací, zpravodajství z otevřených zdrojů, volně dostupné materiály, tiskoviny atd..
Efekt, který nastává při online komunikaci. Lidé říkají či píší věci, které by běžně neřekli, cítí se v online prostoru anonymizováni.
-podílení
Účast na určitých skutečnostech.
Společenská věda, která zkoumá podstatu a strukturu výchovy a vzdělávání.
Krátký text v úvodu článku, který má za cíl upoutat čtenáře.
Podvodná technika používaná na internetu za účelem zisku osobních dat či důvěry druhé strany.
Politický přístup, který se snaží zaujmout obyčejného člověka, který může mít pocit, že v politice nikdo nehájí jeho zájmy.
Pozitivní a negativní hodnocení jedince na danou situaci či dlouhodobější aspekt.
Soubor pravidel, která jsou stanovená a vymahatelná státem a jsou platná ve společnosti.
Hlavní čas, kdy dochází v médiích k nejvyšší sledovanosti, v případě rádií k poslechovosti.
Proto televizní a rádiové stanice věnují pozornost managementu těchto časů.
V televizním vysílání je tento čas určen přibližně od 19 do 23 hodin, v rádiovém vysílání je tento čas naopak v ranních hodinách, přibližně od 6 do 10 hodin.
Kognitivní proces, podmět z minulosti nás ovlivňuje nyní v současnosti.
Systematické šíření informací a myšlenek především neobjektivními názory k projevu sympatie k dané osobě/ věci/ objektu.
Zjistěte více
Témata, která se týkají aktuálních problémů dnešního světa.
Nemají vlastní hodinovou dotaci, i přes to, že jsou významnou a nedílnou součástí základního vzdělání.
Věda, která se zabývá lidským chováním, tělesným děním, mentálními procesy včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí. Snaží se je popsat a vysvětlit
Příjemce komunikace, můžeme publikum dělit podle místa, lidí, typu média či kanálu a podle obsahu sdělení .
Orgán, který dohlíží na činnost České televize.
Obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Je tvořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
Nezávislé hodnocení různých subjektů - umožňuje jejich srovnání.
Zaměření se na vlastní vnímání, myšlení a poznávání.
Umožňuje zaujmout odstup od vlastních myšlenkových pochodů.
Zpravidla 20 - 30 sekund dlouhé video, které má za úkol propagovat daný výrobek, službu či značku.
Psychologický jev, kdy člověk není schopen se rozhodnout mezi více možnostmi.
Obecné oznámení s účelem rozšířit další informace.
Dokument, který vytváří každá škola v ČR.
Je schvalován ředitelem školského zařízení a musí být veřejně přístupný.
Forma manipulace jejíž cílem je získat důvěrné informace.
Sociologický pojem označující část prostoru, která je člověkem osvojena, obývána, využívána a poznávána.
Služby na internetu, které registrovaným členům umožňují vytvářet profily, na kterých mohou sdílet fotografie, videa, informace a zároveň mohou mezi sebou komunikovat.
Zjistěte více
Sociálně věda, která se zabývá životem jedinců/skupiny a společností.
Cílená manipulace veřejnosti, nejčastěji prostřednictvím médiím.
Teorie, která říká, že náš osobní názor je ovlivněn tím, co si myslíme, že si myslí ostatní.
Tvrzení s projevem vlastního názoru jedince.
- nahrazení
Média nahrazují sociální instituce (něco reálného) něčím jiným (nereálným) a mění jejich podobu, např. internetové bankovnictví - místo návštěvy banky, poslání emailu místo dopisu.
Psychologický jev známý jako priming, kdy slova spojená s určitým tématem nevědomky ovlivňují chování.
"Studie ukázala, že lidé vystavení slovům spojeným s stářím chodili pomaleji, i když si neuvědomovali, že tato témata ovlivnila jejich akce."
Mediální organizace, která se zabývá zpracováváním, ukládáním a šířením textových, obrázkových či audiovizuálních sdělení.
Úvodní text, který charakterizuje celý článek,jenž se nachází pod ním.
Samostatný pracovní dokument, představuje plán činností pro třídu rozvržený na časové úseky, týká se především konkrétních cílů a činností z jednotlivých oblastí rozvoje uvedených ve
Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání (RPV PV) a je v souladu s cíli RVP PV, které pedagog
postupně v rámci témat či podtémat naplňuje, rozpracovává konkrétní činnosti a prostředky k jejich
realizaci.
Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.
Obor v informatice, který se zabývá vytvářením počítačových programů a systémů, schopných imitovat lidskou inteligenci a provádět různé úkoly.
Například
- rozpoznávání obrazu
-učení se
- rozhodování
Cílem je vytvořit stroje, které mohou analyzovat informace, přizpůsobovat se a nezávisle se zdokonalovat.
Příběhy nebo pověsti, které se šíří v komunitách a většinou obsahují fantastické nebo neuvěřitelné prvky.
Tyto příběhy jsou často považovány za pravdivé, i když nemají pevný základ v realitě, a jsou často sdíleny ústně nebo prostřednictvím médií
Prostor, který je dostupný pro veřejnost a velmi často je veřejností vlastněn.
- video na vyžádání
Systém umožňující uživatelům televize či internetu sledovat videa dle vlastního výběru.
Média podle jejich vlastníků se dělí do tří skupin:
státní,
soukormé,
média veřejné služby
Zjistěte více
Definuje strukturu činnosti české televize, včetně plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání a financování.