Souhlasíte s používáním analytických cookies a podobných souborů?

Jsou to malé textové soubory, které nám pomáhají sledovat zejména návštěvnost webové stránky. Více informací naleznete v sekci Osobní údaje - odkaz v zápatí stránky

(Dez)Informační Slovníček

Absolutizovat

zevšeobecnění či přecenění

Adresát

Příjemce mediálního sdělení či osoba, které je sdělení určeno.

Agenda setting

-nastolování agendy
Média určují, o čem se ve společnosti mluví.

Akomodace

- přizpůsobení
Schopnost společnosti přizpůsobit se jednotlivým médiím (např. vysílacímu času). Politici musí přistoupit na mediální logiku, přizpůsobit své jednání mediálnímu systému.

Aktualizace

- update
Oživení, zpřítomnění, uvedení do nových souvislostí, doplnění nových informací.

Algoritmus

Přesný postup řešení problému.
Musí být:srozumitelný, univerzální, konečný s jasným postupem a výsledek.
Musí být jasné, co následuje po jednotlivých krocích.

Amalgamace

- slučování
Sloučení mediálních a nemediálních aktivit, například poslech rádia zároveň řízení auta, poslech hudby a tancování apod.

Anonym

Bezejmenný či nejmenovaný, v praxi je to neznámý tvůrce díla.

Argumentační fauly

Ad hoc záchrana

Situace, kdy se člověk stále vrací ke svému původnímu argumentu, sám nedisponuje žádnými důkazy a předkládá nepodložená tvrzení.

Ad hominem

Argument, kterým se diskutující snaží vyvrátit oponentovo tvrzení poukazováním na jeho názory či jednání, případně i na jeho skutečné či domnělé nedostatky.

Apel na anonymní autoritu

Situace, kdy se člověk odvolává na neznámého experta a to dokazuje pravdivost jeho argumentu (podobný Apelu na autoritu, s rozdílem, že Apel na autoritu uvádí konkrétní autoritu).

Apel na důsledky

Situace, kdy mluvčí odmítá akceptovat hypotézu za možnou, na základě nepříznivé situace, které by byla příčinou.

Apel na lichotky

Situace, kdy se mluvčí snaží uměle získat publikum na svoji stranu prostřednictvím nesouvisejících lichotek.

Apel na lid

Situace, kdy mluvčí prezentuje názor mnoha jako pravdu.

Apel na názor

Situace, kdy mluvčí prezentuje svůj názor namísto argumentu, případně prezentuje doloženou lež jako pravdu na základě toho, že se jedná" o jeho názor.

Apel na nedůvěryhodnost

Situace, kdy mluvčí prezentuje oponentovo tvrzení za nepravdivé, na základě přesvědčení mluvčího o neuvěřitelnosti tohoto tvrzení
(jeho jinou verzí je tzv. Pálení čarodějnic)

Apel na nevědomost

Situace, kdy mluvčí prezentuje tvrzení za pravdivé, protože ho nikdo nevyvrátil, nebo za nepravdivé, protože ho nikdo nepotvrdil.

Apel na normalitu

Situace, kdy mluvčí posuzuje správnost jednání na základě společenské přijatelnosti (normálnosti) tohoto chování.

Apel na novost

Situace, kdy mluvčí uměle zvyšuje hodnotu určité věci nebo určitého chování na základě její novosti nebo modernosti.

Apel na obvyklý postup/Apel na tradici

Situace, kdy mluvčí obhajuje nějakou věc nebo chování na základě jeho jejich dosavadního užívání.

Apel na peníze

Situace, kdy mluvčí soudí určitou věc nebo určité chování na základě toho, kolik se okolo nich pohybuje peněz 
Hodně peněz => lepší = Apel na bohatství, nebo málo peněz = >  lepší = Apel na chudobu.

Apel na posměch

Situace, kdy mluvčí nepředkládá svůj vlastní argument, ale snaží se zesměšnit tvrzení oponenta.

Apel na pravděpodobnost

Situace, kdy mluvčí předkládá pravděpodobnou budoucnost za jistou.

Apel na přírodu

Situace, kdy mluvčí posuzuje správnost určité věci nebo chování podle toho zda je nebo není přirozené.

Apel na soucit

Situace, kdy se mluvčí snaží získat podporu pro své tvrzení tím, že vyvolává v publiku pocit viny nebo soucitu.

Apel na strach

Situace, kdy mluvčí tvrdí, že cokoli děsivé je automaticky špatné.
Mluvčí se muže snažit vyvolat v publiku strach z alternativy, aby získal podporu pro své tvrzení.

Apel na věk

Situace, kdy mluvčí vyvrací oponentovo tvrzení tím, že je oponent příliš mladý nebo starý.

Apel na zášť

Situace, kdy se mluvčí snaží vyvrátit tvrzení oponenta, na základě společenské zášti proti předmětu oponentova tvrzení.

Apel na zkušenost

Situace, kdy mluvčí tvrdí, že oponent, který nemá se situací žádnou zkušenost, nemá právo o ní mluvit.

Chybné rozdělení

Situace, kdy mluvčí předpokládá, že vlastnost celku lze aplikovat na jedince.

Chybné sloučení

Situace kdy mluvčí předpokládá, že vlastnost jedince, lze aplikovat na celek.

Cum hoc/Korelace implikuje kauzalitu

Situace, kdy mluvčí uvádí že, korelace (situace kdy jeden jev souvisí s druhým způsobem, který není náhodný) dvou různých jevů znamená kauzalitu (jeden jev zapříčiňuje nebo významně ovlivňuje druhý jev).

Důkaz anekdotou

Faul, kdy mluvčí úmyslně odmítá důkazy vyplývající ze systematického výzkumu či testů nebo logiky věci na základě osobních zkušeností či historek z první ruky.
Použití zejména v osobních rozporech, v politických debatách se vyskytuje minimálně.

Důkaz svobodou

Irelevantní argument, používaný v debatách, mluvčí chybně využívá svobody slova k obhájení svých postojů, nebo k diskreditaci postojů oponenta.

Důkazní břemeno

Situace, kdy mluvčí odmítá dokázat své tvrzení, místo toho nutí svého oponenta, aby tvrzení vyvrátil.

Dvě mínus dělají plus

Situace, kdy se mluvčí snaží omluvit jednu špatnost jinou špatností (často omluvení jedné věci tím, že měla napravit jinou špatnou věc).

Falešná stopa /Obvinění redundancí

Situace, kdy se mluvčí snaží zmást nebo odvést oponentovu pozornost od tématu tak, že do diskuze přinese nesouvisející tvrzení, které zahltí diskuzi novými informacemi, které ale nesouvisejí s debatou (jeho jinou verzí je Obvinění redundancí).

Falešné dielma/ Puntičkářský faul

Situace, kdy mluvčí uvádí pouze 2 protichůdná (často extrémní) řešení a alternativy úmyslně zamlčuje (jeho druhem je puntičkářův faul).

Falešný rozhodčí

Situace, kdy mluvčí prezentuje oponentovo tvrzení za nepravdivé, protože se dopustil argumentačního faulu.

Gamblerův omyl

Situace kdy mluvčí tvrdí, že předešlé výsledky ovlivňují pravděpodobnost budoucích výsledků.

Ignorování společné příčiny

Situace, kdy mluvčí zaujímá postoj, že jedna událost způsobila druhou a ignoruje, že by obě události mohly být způsobeny třetí stranou
(může být variace post hoc nebo Cum hoc).

Logický/
Potvrzovací kruh

Situace, kdy mluvčí tvoří závěr na základě logické premisy, která vychází z tohoto záběru.

Nelichotivá asociace

Situace, kdy mluvčí vytváří asociaci argumentu oponenta s argumentem 3. strany.

Nevyvratitelnost

Situace, kdy se mluvčí snaží dokázat nebo vyvrátit tvrzení důkazem, který sám nemůže být dokázán ani vyvrácen.

Non sequitur

Situace, kdy mluvčí uvádí takové důkazy svého závěru, které i kdyby byly pravdivé, tak z nich závěr nemůže vyplynout.

Paušalizující pravidlo

Situace, kdy mluvčí aplikuje obecné pravidlo (ať už platné či neplatné) příliš široce na výjimečný případ.

Popření příčiny

Situace, kdy mluvčí popírá, že by mohl existovat nějaký důsledek pokud neexistuje jedna konkrétní příčina.

Post hoc

Situace, kdy mluvčí uvádí, že následnost dvou jevů značí, že jeden byl příčinou druhého.

Potvrzovací zkreslení

Situace, kdy mluvčí záměrně vybírá z komplexního tématu pouze aspekty, které podporují nebo nevyvracejí jeho argumenty

Šikmá plocha

Situace, kdy se mluvčí snaží vzbudit nedůvěru v oponentovo řešení tím, že aplikace oponentova řešení způsoby řetězovou reakci negativních jevů.

Slaměný panák

Situace, kdy mluvčí vytváří zkreslený argument svého oponenta a sám proti ní pak argumentuje.

Sloučená otázka

Situace, kdy mluvčí záměrně podkládá otázka, tak, aby  omezil odpovědi druhé strany na ty, které chce slyšet.

Sloučení společnou vlastností

Situace, kdy mluvčí vyvozuje ze dvou věcí stejný závěr na základě sdílené vlastnosti obou vlastností.

Střed pozornosti

Situace, kdy mluvčí vyvozuje závěr na někoho nebo na něco, jen podle aspektů, které jsou výrazné nebo ve středu pozornosti.

Tu quoque

Situace, kdy mluvčí tvrdí, že oponentova tvrzení je neplatné protože on sám se jím neřídí.

Unáhlený závěr

Situace, kdy mluvčí vytváří závěr bez dostatečného zvážení všech podstatných a snadno dostupných informací.

Útok na motiv

Situace, kdy mluvčí tvrdí, že oponentovo tvrzení je nepravdivé, protože oponent má osobní zájem na tom aby byl pravdivý.

Útok na původ

Situace, kdy se mluvčí zabývá původem, nebo historií objektu namísto toho, aby se zabýval jeho obsahem nebo významem.

Vnitřní rozpor

Situace, kdy mluvčí uvádí dva argumenty, které si vzájemně odporují.

Vynucený kompas

Situace, kdy mluvčí předpokládá, že závěr musí být nalezen v kompromisu mezi dvěma tvrzeními.

Žádný pravý skot

Situace, kdy mluvčí vylučuje někoho nebo něco z určité množiny na základě jeho vlastní definice dané množiny.

Zaujatý vzorek

Situace, kdy mluvčí generalizuje na základě vzorku populace, která nemůže být pro své postoje brán jako reprezentativní.

Zavádějící dramatizace

Situace, kdy mluvčí popisuje ojedinělou skutečnost tak, aby působila jako běžná nebo obvyklá.

Zbožné přání

Situace, kdy mluvčí odvozuje pravdivost argumentu od své pevné víry v jeho pravdivost.

Zbrklé zobecnění

Situace, kdy mluvčí tvoří obecný závěr z příliš malého nebo zanedbatelného vzorku.

Autor

Původce díla (žurnalistického, literárního, uměleckého, vědeckého)

Autorská práva

Práva, která chrání autorova díla před nepovoleným užíváním, zároveň jsou ale benevolentní natolik, že umožňují stahování pro osobní potřebu.

Bellingcat

Kolektiv nezávislých občanských novinářů, kteří se zaměřují na investigativu z otevřených zdrojů.

Bulvární médium

Masový sdělovací prostředek, jehož základními znaky jsou velké titulky, výrazné fotografie a velmi emotivní podání jednotlivých článků.
Snaží se dlouhodobě oslovit co největší okruh lidí

Cenzura

Kontrola a omezování sdělování informací v médiích prováděna státem.

Clickbait

Přesvědčovací technika využívaná internetovými weby, která má za cíl vás donutit kliknout na článek, čímž se zvýší příjem z reklamy.

Cracker

Osoba, která proniká do počítačových systémů s úmyslem škodit.

Čtyři teorie tisku

Souhrn představ, nároků a očekávání spojený s fungování médií -
teorie:
- autoritářská
- libertariánská
- sociální odpovědnosti
- sovětská

Debata

Formalizovaný způsob vedení sporu, díky němuž subjekty diskutují, velmi často bývá cílem dosažení výsledku.

Debunking

Pravda a lež v online světě.
Odhalení a vyvrácení (dez)informací, nepravdivých tvrzení, nebo falešných mýtů

Denotace

Doslovný význam, který znak nebo slovo přináší.

Dezinformace

Nepravdivá informace šířená záměrně za účelem poškodit adresáta.
Zjistěte více

Digitální stopa

Záznamy o činnosti uživatele ve virtuální sféře.

Digitální wellbeing

Zdravé a vědomé používání moderních technologií tak, aby nám byly nápomocné.
Zjistěte více

Diskurs mediálních studií

Dobově a společensky podmíněné konvence spoluurčující průběh tvorby mediálního sdělení.

Doomcrolling

Cílené sledování negativních zpráv.

Dunningův-Krugerův efekt

Kognitivní zkreslení, kdy lidé s nižšími schopnostmi či kompetencemi mají tendence jejich výkon nadhodnocovat a přeceňují své schopnosti.
Zjistěte více

Echochamber

- komnata ozvěn
Situace, kdy se skupina osob utvrzuje ve svých názorech a odlišné názory jsou zeslabovány či přímo vylučovány.

Efekt motýlích křídel

Situace, kdy i malé věci/rozhodnutí mají vliv na velké věci kolem.

Emancipace

Vyproštění se od vlivu druhé osoby, získání svobody, společenské nezávislosti a rovných práv.

Extenze

- rozšíření
V jakém rozsahu a do jaké míry média pronikají a ovlivňují různé pohledy lidského života a společnosti.

FOMO

- fear of missing out
Neboli strach z toho, že člověku utíká příležitost, které ale využívá někdo jiný.

Fabulace

-mlžení
Situace, kdy záměrné zastíráme skutečnost.

Fact-checking

Prověřování faktického tvrzení za účelem ověřit jeho pravdivost a správnost.

Fake news

Žánr žurnalistiky, který záměrně šíří dezinformace a hoaxy za účelem ovlivnit a zmanipulovat příjemce.

Fakt

Definuje poznanou a ověřenou skutečnost, výsledek či událost.

Forma státu

Pojem z oblasti státovědy, jehož prostřednictvím mohou být kategorizovány zaniklé i existující státy. Zjistěte více

Forma vlády

Povaha výkonu vlády, způsob ustavení nejvyššího orgánu státu a vztahy mezi nimi.
Zjistěte více

Framing

-rámcování
Způsob, jakým pracujeme se zprávou, jakou ji dáváme formu, jaké fotografie k ní použijeme nebo jaký aspekt sdělení zdůrazníme.

Funkční gramotnost

Schopnost využívat čtení a psaní v každodenním životě.

Gatekeeping

Výběr toho, o čem se bude v médiích psát a mluvit.

Gerrymandering

Manipulace volebních obvodů, díky tomu lze zkreslit volební výsledky

Habermasovy komunikativní koncepce

Každý komunikativně jednající vznáší podle Habermase
čtyři požadavky platnosti:
-požadavek pravdivosti
-svéprávnosti
-věrohodnosti
-dorozumění


Haggling

Smlouvání ohledně podmínek, cen a distribuce obsahu mezi médii a jejich zpravodajskými partnery.

Hatebait

Emotivně vyznívající titulek, který má za úkol donutit čtenáře kliknout pod vlivem negativní emoce.

Hnutí

Síť neformálních interakcí mezi větší skupinou lidí která má nějaký zájem.

Hoax

Nevyžádaná klamavá zpráva formulovaná tak, aby způsobila další bezmyšlenkovité šíření.

Hypertext

Způsob formulování textu, často v sobě obsahuje odkazy.
Rovněž odkazuje na jiný texty či platformy.

Ideologie

Propracovaná soustava názorů nebo domněnek díky kterým jsou formovány politické strany.
Zjistěte více

Influencer

Jedinec, který veřejně vystupuje a svými postoji či názory ovlivňuje další lidi.

Informační technologie

Obor, který obecně zahrnuje technologie, systémy, aktivity a procesy, které umožňují vznik, elektronické zobrazování, zpracování, skladování a přenos informací a dat.

Infotainment

spojení slov information a entertainment, což v překladu znamená podávání informací zábavnou formou.

Integrace

Sjednocení a začlenění věcí/částí dohromady, aby vznikl jednotný celek.

Interakce

Souhrn vědomostí, dovedností každého jedince ve společnosti.

Klam přeživších

Soustředění se na pouze na pozitivní část z celku, čímž vzniká chybné kladné přesvědčení

Kognitivní zkreslení

Chyby v různých myšlenkových procesech a tzv. mentální zkratky, na jejichž základě bývá vyvozován chybný závěr o různých informacích, které mozek zpracovává.

Komercionalizace médií

Snaha nabízet sdělení, která se líbí širokému publiku.

Kompetence

Souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj.

Komunikační kanál

Prostředí, která slouží ke komunikačnímu sdělení, zprostředkovává přenos sdělení od komunikátora k adresátovi.

Konfirmační zkreslení

Sociálně-psychologický pojem, který definuje situaci, kdy si člověk pamatuje spíše ty informace a vzpomínky, které podporují jeho vlastní názor.

Konotace

Rozšířený druhotný nebo implikovaný význam znaku, obrazu, textu.

Kritické myšlení

Schopnost nepodléhat prvnímu dojmu, obecnému mínění nebo naléhavosti nějakého sdělení, zaujmout odstup či připustit odlišný pohled.

Kultura

Soubor vybraných a tvůrčích lidských činností, např. hudba, literatura, divadlo, maliřství, náboženství.

Mainstreaming

Proud, při němž intenzivní příjem hlavního proudu vede k názorovému zestejňování lidí z různých sociálních skupin, což v praxi znamená, že média diváka postupně mění.

Malinformace

pravdivé informace které byly rozšířeny s cílem někoho poškodit.

Manifestace

Vytváření abstraktní reality (dobré i špatné) na principu vlastních myšlenek.

Manipulace

Snaha okolních lidí změnit názor druhé strany za pomocí určitých technik k dosažení vlastních cílů.
Zjistěte více

Masmédium

Název pro hromadné sdělovací prostředky určené pro různorodou skupinu mediálních technologií, které prostřednictvím masové komunikace zasáhnou velký počet příjemců.
Zjistěte více

Média

Sdělovací prostředky umožňující přenesení sdělení.

Mediální gramotnost

Pojem sdružuje základní schopnosti – vyhledávání informací
- vyhledávání obsahů
- porozumění všech jejich významů
- schopnosti sdělení analyzovat a porovnávat s  
dosavadními zkušenostmi
- schopnost kriticky hodnotit
Zjistěte více

Mediální instituce

Instituce prostřednictvím nichž se šíří mediální obsah.
Zjistěte více

Mediální obsah

Veškeré informace, zprávy, materiály, které se šíří prostřednictvím médií.
Zjistěte více

Mediální studia

Vědní obor zabývající se médii, jejich obsahem, historií, smyslem a účincích.

Mediální výchova

Proces, kterým si student osvojuje znalost mediální gramotnosti
Zjistěte více

Misinformace

Šíření nepravdivé informace bez vědomí poškození adresáta.

Mystifikace

Proces, kdy účelně poškodíme adresáta úmyslným klamáním, šíření nepravd.

NÚKIB

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost

Nadační fond nezávislé žurnalistiky

- NFNZ
Jehož cíl je zajistit četnost/pluralitu a svobodu českých médií.

Názor

Vyjádření /  neboli jedinečný postoj specifické osoby na danou věc / situaci.

Northcliffovská revoluce

Revoluce ve způsobu vydávání novin, ke které došlo na přelomu 19. a 20. století v Evropě a USA.

Novinářská etika

Soubor norem, jimiž se má řídit novinář v daném období a sociálním kontextu.
Zjistěte více

Novinářská kachna

Neověřená či nepravdivá informace, která je podaná senzačním nebo skandálním způsobem.

OSINT

Typ informací, zpravodajství z otevřených zdrojů, volně dostupné materiály, tiskoviny atd..

Online disinhibition effect

Efekt, který nastává při online komunikaci. Lidé říkají či píší věci, které by běžně neřekli, cítí se v online prostoru anonymizováni.

Participace

-podílení
Účast na  určitých skutečnostech.

Pedagogika

Společenská věda, která zkoumá podstatu a strukturu výchovy a vzdělávání.

Perex

Krátký text v úvodu článku, který má za cíl upoutat čtenáře.

Phishing

Podvodná technika používaná na internetu za účelem zisku osobních dat či důvěry druhé strany.

Populismus

Politický přístup, který se snaží zaujmout obyčejného člověka, který může mít pocit, že v politice nikdo nehájí jeho zájmy.

Postoj

Pozitivní a negativní hodnocení jedince na danou situaci či dlouhodobější aspekt.

Právo

Soubor pravidel, která jsou stanovená a vymahatelná státem a jsou platná ve společnosti.

Prime time

Hlavní čas, kdy dochází v médiích k nejvyšší sledovanosti, v případě rádií k poslechovosti.
Proto televizní a rádiové stanice věnují pozornost managementu těchto časů.
V televizním vysílání je tento čas určen přibližně od 19 do 23 hodin, v rádiovém vysílání je tento čas naopak v ranních hodinách, přibližně od 6 do 10 hodin.

Priming

Kognitivní proces, podmět z minulosti nás ovlivňuje nyní v současnosti.

Propaganda

Systematické šíření informací a myšlenek především neobjektivními názory k projevu sympatie k dané osobě/ věci/ objektu.
Zjistěte více

Průřezová témata

Témata, která se týkají aktuálních problémů dnešního světa.
Nemají vlastní hodinovou dotaci, i přes to, že jsou významnou a nedílnou součástí základního vzdělání.

Psychologie

Věda, která se zabývá lidským chováním, tělesným děním, mentálními procesy včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí. Snaží se je popsat a vysvětlit

Publikum

Příjemce komunikace, můžeme publikum dělit podle místa, lidí, typu média či kanálu a podle obsahu sdělení .

Rada ČT

Orgán, který dohlíží na činnost České televize.

Rámcový vzdělávací program (RVP)

Obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Je tvořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy

Rating

Nezávislé hodnocení různých subjektů - umožňuje jejich srovnání.

Reflexe

Zaměření se na vlastní vnímání, myšlení a poznávání.
Umožňuje zaujmout odstup od vlastních myšlenkových pochodů.

Reklamní spot/šot

Zpravidla 20 - 30 sekund dlouhé video, které má za úkol propagovat daný výrobek, službu či značku.

Rozhodovací paralýza

Psychologický jev, kdy člověk není schopen se rozhodnout mezi více možnostmi.

Sdělení

Obecné oznámení s účelem rozšířit další informace.

Školní vzdělávací program (ŠVP)

Dokument, který vytváří každá škola v ČR.
Je schvalován ředitelem školského zařízení a musí být veřejně přístupný.

Sociální inženýrství

Forma manipulace jejíž cílem je získat důvěrné informace.

Sociální prostor

Sociologický pojem označující část prostoru, která je člověkem osvojena, obývána, využívána a poznávána.

Sociální sítě

Služby na internetu, které registrovaným členům umožňují vytvářet profily, na kterých mohou sdílet fotografie, videa, informace a zároveň mohou mezi sebou komunikovat.
Zjistěte více

Sociologie

Sociálně věda, která se zabývá životem jedinců/skupiny a společností.

Spin doctoring

Cílená manipulace veřejnosti, nejčastěji prostřednictvím médiím.

Spirála mlčení

Teorie, která říká, že náš osobní názor je ovlivněn tím, co si myslíme, že si myslí ostatní.

Subjektivní tvrzení

Tvrzení s projevem vlastního názoru jedince.

Substituce

- nahrazení
Média nahrazují sociální instituce (něco reálného) něčím jiným (nereálným) a mění jejich podobu, např. internetové bankovnictví - místo návštěvy banky, poslání emailu místo dopisu.

The Florida Effect

Psychologický jev známý jako priming, kdy slova spojená s určitým tématem nevědomky ovlivňují chování.
"Studie ukázala, že lidé vystavení slovům spojeným s stářím chodili pomaleji, i když si neuvědomovali, že tato témata ovlivnila jejich akce."

Tisková agentura

Mediální organizace, která se zabývá zpracováváním, ukládáním a šířením textových, obrázkových či audiovizuálních sdělení.

Titulek

Úvodní text, který charakterizuje celý článek,jenž se nachází pod ním.

Třídní vzdělávací program

Samostatný pracovní dokument, představuje plán činností pro třídu rozvržený na časové úseky, týká se především konkrétních cílů a činností z jednotlivých oblastí rozvoje uvedených ve Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání (RPV PV) a je v souladu s cíli RVP PV, které pedagog postupně v rámci témat či podtémat naplňuje, rozpracovává konkrétní činnosti a prostředky k jejich realizaci.

UNESCO

Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Umělá inteligence

Obor v informatice, který se zabývá vytvářením počítačových programů a systémů, schopných imitovat lidskou inteligenci a provádět různé úkoly.
Například
- rozpoznávání obrazu
-učení se
- rozhodování
Cílem je vytvořit stroje, které mohou analyzovat informace, přizpůsobovat se a nezávisle se zdokonalovat.

Urban legends

Příběhy nebo pověsti, které se šíří v komunitách a většinou obsahují fantastické nebo neuvěřitelné prvky.
Tyto příběhy jsou často považovány za pravdivé, i když nemají pevný základ v realitě, a jsou často sdíleny ústně nebo prostřednictvím médií

Veřejné prostředí

Prostor, který je dostupný pro veřejnost a velmi často je veřejností vlastněn.

Video-on-demand (Video na vyžádání)

- video na vyžádání
Systém umožňující uživatelům televize či internetu sledovat videa dle vlastního výběru.

Vlastníci médií

Média podle jejich vlastníků se dělí do tří skupin: státní, soukormé, média veřejné služby
Zjistěte více

Zákon o české televizi

Definuje strukturu činnosti české televize, včetně plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání a financování.