Souhlasíte s používáním analytických cookies a podobných souborů?

Jsou to malé textové soubory, které nám pomáhají sledovat zejména návštěvnost webové stránky. Více informací naleznete v sekci Osobní údaje - odkaz v zápatí stránky

S mediálním světem se setkáváme prakticky každý den, ať už prostřednictvím televize, sociálních sítí či obyčejného přeposílání emailů. Jak ale takový svět médií funguje, jak se v něm orientovat a co vše do něj spadá, už tak jasné není. Proto jsme pro Vás všechny nadšence či zvědavce vymysleli webovou stránku s názvem Dezinformační slovnícheck, která vám pomůže tyto informace objasnit.

Mediální gramotnost = tento pojem představuje lidskou dovednost přístupu k médiím, chápání a kritického vyhodnocování jejich obsahu a případně též schopnost vytvářet vlastní sdělení.

Průřezové téma = téma, které by mělo být vyučované v rámci více předmětů. V případě mediální gramotnosti je to  český jazyk, dějepis a společenské vědy.

Co to mediální výchova je a jak souvisí s mediální gramotností?

Cílem MV je vybavit žáky znalostmi např. o tom, jak média vůbec vznikla, kdo je jejich vlastníkem nebo jak náš svět médií může ovlivnit. Dále by měla rozvinout dovednosti jako například kritické myšlení, vyhledávání a ověřování si informací, rozlišování co je pravda, a co lež a rozvíjení postojů žáků. Tyto informace posilují mediální gramotnost a učí žáky lépe se orientovat v dnešním digitalizovaném světě.

Co je to průřezové téma?

Průřezová témata jsou ta, která se týkají aktuálních problémů dnešního světa. Nemají vlastní hodinovou dotaci, i přes to, že jsou významnou a nedílnou součástí základního vzdělání. Jsou proto integrovány do více předmětů, což v praxi znamená, že například mediální výchova může být součástí českého jazyka, základů společenských věd či dějepisu a informačních technologií. Do výuky by měly být začleněny především v rámci zmiňované integrace, vzájemné spolupráce a pomocí projektů. Díky tomuto žák/žákyně zvýší svoji efektivitu v oblasti vnímání, postojů či individuálního uplatnění.